Terapie cognitiva
Terapia cognitivă are ca obiectiv central formarea abilităților cognitive (logico – matematice, formare de concept, înțelegerea situațiilor), dezvoltarea componentelor psiho-motricității, precum și a comunicării. Aceasta vizează, în principal, consolidarea, sistematizarea, completarea procesului de predare – învățare a faptelor, informațiilor, abilităților, competenţelor, deprinderilor, dar și un mod diferit de organizare a activităților de cunoaștere.
La copiii cu cerințe educaționale speciale, stimularea cognitivă / terapia cognitivă presupune o structurare complexă de stimuli exteriori după diferite niveluri și tipologii de organizare mintală.
Aria de conținut a modului de stimulare cognitivă și activități de cunoaștere cuprinde:
- Cunoaștere senzorială (vizuală, gustativă, olfactivă, tactilă, auditivă);
- Formarea abilităților vizual – perceptive (coordonare oculo – motorie și oculo – manuală, percepție formă – fond, constanța percepției, relațiile spațiale și temporale etc.);
- Învățarea conceptelor fundamentale (asocieri, grupări, relații între concepte, ordine numerică, percepție / asociere de sunete și litere etc.);
- Exerciții perceptive și senzorio – motorii ce conduc la formarea și dezvoltarea proceselor psihice precum reprezentări mentale, memorie, atenție, stil de gîndire, imaginație, creativitate etc.;
- Activități de formare și dezvoltare a componentelor psiho – motricității.